Saturday, November 14, 2009

Abu Kematian Lembunya.

Abu sentiasa mengadu kepada orang ramai berkenaan buruknya layanan isterinya terhadapnya, kerana isterinya sentiasa bertengkar tanpa sebab sehinggalah Abu merasa bosan dengannya.

Pada suatu hari, orang ramai mengetahui bahawa isteri Abu telah mati, lalu mereka berkata:"Sesungguhnya telah selesai masalah Abu dengan isterinya. Kasihan kepada isterinya kerana Abu telah membunuhnya, tidak dapat tidak itulah balasan yang setimpal bagi isterinya,"

Abu keluar menemui orang ramai dan memberitahu kepada mereka bahawa setiap kematian itu adalah Qadha dan Qadar daripada Allah Swt. Dan sesungguhnya dia tidak membunuh isterinya dan adalah ia berlaku dengan kehendak Allah.

Berkata mereka itu kepada Abu:"Tidak dapat tidak kami perlu mensahihkan perkara ini."

Berkata Abu:"Dia adalah perempuan yang buruk perangainya ketika hidupnya dan juga ketika matinya."

Ketika orang ramai mengetahui perkara yang sebenar tentang bersihnya Abu daripada melakukan pebunuhan ke atas isterinya, maka mereka pun berkumpul dan membuat keputusan dalam kalangan mereka untuk pergi ke rumah Abu bagi meminta maaf kepadanya atas tuduhan yang zalim itu.

Tatkala mereka menemui Abu, mereka pun berkata kepadanya:"Sesungguhnya kami datang menemui kamu,wahai Abu adalah untuk meminta maaf dan menunaikan kewajipan kami untuk mengucapkan takziah di atas kematian isterimu."

Abu pun menyambut mereka dengan berkata:"Ah! Jikalau kamu semua ketahui kadar kesedihanku di atas kematian isteriku tentulah kamu semua belas kasihan terhadapku."

Berkata mereka itu:"Sungguh aneh, dahulu kamu sentiasa mengadu berkenaan sikap buruknya itu."

Berkata Abu:"Pada asasnya memanglah aku telah ditimpa masalah bersamanya tetapi aku sedih di atas kematiannya kerana perkongsian hidup itu lebih baik daripada hidup seorang diri."

Berkata salah seorang daripada mereka:"Wahai Abu! Janganlah bersedih dan jangan berfikir kamu akan hidup keseorangan. Sesungguhnya perempuan itu ramai. Cukuplah setakat kamu tunjukkan dengan jari kamu kepada salah seorang daripada perempuan-perempuan yang kami akan menemui keluarganya untuk dikahwinkan dengan kamu."

Abu pun menginkarinya:"Apa yang kamu semua katakan ini? Sesungguhnya aku adalah seorang suami yang sempurna bagi isteriku."

Berkata salah seorang daripada mereka:"Wahai Abu! Aku akan kahwinkan engkau dengan anak perempuanku!"

Berkata Abu:"Saya akan fikirkan."

Berkata yang lain pula:"Abu kelihatan ingin berkahwin lagi dan saudara perempuanku mungkin lebih baik untuk dijadikan isterinya."

Abu ketawa sambil berkata:"Wahai sabahat-sahabatku! Sesungguhnya aku sebenarnya tidak bersedih dan aku tidak berasa ingin berkahwin lagi."

Mereka pun bangun ingin pulang sambil berkata:"Walau apa hal pun, sesungguhnya kami datang adalah untuk mengurangkan kesedihanmu."

Abu pun mengucapkan terima kasih kepada mereka dan mengucapkan selamat pulang kepada mereka. Maka berlalulah hari-hari berikutnya sehinggalah berlakunya kematian lembu Abu.

Abu berasa terlalu sedih di atas kematian lembunya. Dia pun menangis sehingga menyebabkan dia ditimpa sakit. Lalu prang ramai pun menziarahinya untuk menenangkannya.

Abu pun berkata kepada mereka:"Setiap kali aku teringat lembuku dan masa yang telah dihabiskan bersamanya di dalam setiap perkara, maka bertambahlah kesedihanku dan tangisanku kerana aku tidak dapat berjumpa dengannyabuat kali yang kedua. Betapa berfaedahnya dan berhargnya ia bagiku."

Berkata mereka kepada Abu dengan perasaan takjub:"Apa yang terjadi kepadamu wahai Abu? Sesungguhnya kamu tidak bersedih di atas kematian isterimu sebagaimana kamu bersedih di atas kematian lembumu dan kamu tidak menangis ke atas kematian isterimu sebagaimana kamu menangis ke atas kematian lembumu. Maka adakah lembu kamu itu lebih baik daripada isterimu?"

Berkata Abu:"Sesungguhnya ketika isteriku mati,kamu telah datang menenangkanku dan setiap daripada kamu mempelawa kepadaku perempuan-perempuan untuk jadikan isteriku."

Berkata mereka pula:"Dan kami masih lagi bersedia setakat yang kami mampu untuk membantu kamu."

Berkata Abu dengar perasaan marah:"Tatkala lembu aku mati,tidak ada seorang daripada kamu yang berkata kepadaku: Bahawa aku kan bawa kepada kamu seekor lembu yang lain atau aku mempunyai seekor lembu yang akan diberikan kepada kamu. Apakah maknanya persahabatan ini?"


~Taipan Kecepatan Kota Tunjong~

2 comments:

Tirana said...

hehehe..lucu pulak cerita ni..Abu lebih suka lembu daripada perempuan.. Lembu mendatangkan untung tapi perempuan....?

atifgazali@gmail.com said...

yup..
hehe..
perempuan yg solehah juga mndatangkan untung..
untung lembu hanya sementara..
isteri yg solehah dpt mmbantu suaminya. sentiasa ingat mengingati.