Monday, September 22, 2008

Adakah Kita Sudah Melakukan Yang Terbaik?

Ramadhan kali ini semakin lama semakin mahu meninggalkan kita. Rasa sedih dalam hati tidak dapat ditepis lagi. Kita tidak tahu kita akan dapat berjumpa dengan Ramadhan pada edisi yang seterusnya. Kita tidak tahu kita mahu hidup sampai bila. Kita tidak tahu bila malaikat akan datang menyambut kita untuk bertemu yang Maha Esa. Bagaikan embun pagi,tanpa kita sedari sudah membasahi Bumi yang hijau ini. Begitulah Ramadhan,terasa baru 2 hari berpuasa.

Namun, Ramadhan merupakan bulan Hijrah yang amat istimewa untuk manusia yang beragama Islam tidak kira bangsa apa. Melayu,Cina,India,Kadazan atau Iban sekalipun. Kita semua mempunyai matlamat yang sama. Bulan ini mengajar kita erti kedewasaan diri. Mengajar erti kesusahan. Kesusahan mengajar kita erti kesabaran. Kesabaran dapat mendekatkan diri kita kepada Allah S.W.T.. Janganlah kita berasa letih dalam melakukan amal ibadah kerna keletihan yang kita rasai itu akan mendapat kesenagan di sanan nanti. Kini hanya tinggal 8 hari sahaja lagi untuk kita menyambuyt hari Raya Idul Fitri. Dalam 8 hari yang sayup-sayup pergi ini,adakah kita mampu istiqamah dan seterusnya meningkatkan ketakwaan dan keimanan kita kepada Yang Maha Kuasa?

Bagi saya,keikhlasan dalam diri setiap insan yang berpegang pada satu akidah yang sama sangat penting dalam menjana kekhusyukkan. Saya sedar pada diri saya bahawa kadang-kadang saya tidak dapat mencapai keikhlasan yang sebenar-benarnya. Saya tahu bahawa ramai teman di luar sana juga seperti saya. Mungkin kita sekadar retorik. Hanya berkata-kata kosong. Tidak dapat melakukannya dengan terbaik ataupun tidak melakukannya langsung. Dalam manusia berlumba-lumba untuk mendapat kemewahan dunia , mereka lupa kan matlamat mereka yang sebenar. Kita boleh lihat dengan mata kaca kita sendiri,debu kejahilan yang ada pada manusia sering bertambah luka. Jika manusia yang satu akidah tidak sama-sama membantu dan menasihati satu sama lain ataupun tidak menjirus diri mereka dengan madu keimanan mereka akan terus lalai dalam dunia yang kecil ini.

1 comment:

Mohd Faiz bin Rodzi said...

moga ramadha kali ini menjadikan diri kita lbih berdisiplin..lebih bertaqwa kepada Allah dan yg penting skali segala dosa kita diampunkan Allah..
insyaAllah..