Wednesday, April 28, 2010

Kehidupan Kita Sebagai Manusia.


Adapun manusia hidup di dunia ini adalah ibarat orang belayar di lautan luas. Mereka menumpang sebuah kapal menuju daratan yang jauh di sana. Setelah berhari-hari di lautan, sedangkan daratan yang dituju itu belum juga kelihatan. Maka pada suatu hari, kapal itu singgah pada sebuah pulau. Adapun orang yang turun ke pulau ini terbahagi kepada tiga golongan.

Golongan pertama: Mereka tahu dan ingat bahawa mereka dalam perjalanan. Setelah berehat-rehat sebentar, lantas mereka kembali ke kapal. Mereka ingat bahawa bukan pulau ini yang menjadi tujuan mereka.

Golongan kedua:
Mereka terpengaruh dengan kehidupan pulau. Pohon kelapa di pulau itu melambai-lambai ditiup angin, airnya jernih, ikannya jinak. Mereka terpengun dan terlena. Tetapi kemudian mereka ingat bahwa mereka dalam perjalanan. Maka mereka kembali ke kapal. Tetapi kerana terlambat tempat duduk sudah habis diduduki orang.

Golongan ketiga: Setelah disembunyikan semboyan kapal yang pertama tidak mereka pedulikan, dibunyikan sekali lagi, juga tidak dihiraukan dan berbunyi kali ketiga, kapal itu pun berangkat. Setelah kapal itu jauh, dipanggil tidak kembali lagi. Mereka inilah golongan yang amat malang.


Allah berfirman: "Kamu tidak tinggal (di dunia) melainkan sedikit masa sahaja, kalau kamu dahulu mengetahui hal ini (tentulah kamu bersiap sedia)." (23:114)
- Surah Al-Mukminun


Moga kita sama-sama berusaha dengan penuh kekuatan dan keikhlasan dalam menuju 'dunia yang kekal abadi.'


~Taipan Kecepatan Kota Tunjong~

No comments: