Saturday, January 9, 2010

Hasutan dan Kekuatan.


Syeikh Abdul Kadir al-Jilani terkenal sebagai ulma sufi dan wali Allah sangat hebat iman dan tauhidnya kepada Allah Swt. Antara bukti kehebatan itu ialah Syeikh Abdul Kadir berdepan dengan tipu daya iblis. Begini ceritanya..

Suatu ketika, aku nampak satu cahaya terang-benderang memenuhi seluruh langit. Kemudian satu bentuk manusia kelihatan di dalamnya dan ia berkata: "Wahai Abdul Kadir, akulah Allah, Tuhanmu. Aku telah menghalalkan segala perkara yang haram bagimu."

Aku terus menjawab: "Berambuslah wahai syaitan!". Sebaik sahaja mengucapkan kata-kata itu, cahaya di langit itu bertukar menjadi gelap dan bentuk manusia tadi berdesir menjadi angin.

Aku mendengar lagi suara berseru: "Wahai Abdul Kadir, aku telah menyesatkan tujuh puluh orang ahli sufi dengan cara ini. Tetapi ALlah telah menyelamatkan kamu disebabkan ilmu dan takwamu." Rupanya syaitan itu masih lagi mahu menipu aku, lalu aku pun menjawab,"Tidak. Ini adalah rahmat Allah Taala."
Sampai begitu sekali hasutan syaitan. Kadang-kadang sampai kita tidak nampak. Hasutan hanya boleh dihapus dengan kekuatan. Moga penceritaan ini ada ibrahnya.


kakinote: gambar-langit itu menjadi gelap.

2 comments:

Tirana said...

Manusia zaman sekarang ni dah tak susah dah syaitan nak hasut..macam makan kacang aje..hehehe..

atifgazali@gmail.com said...

betul2..
sy pun trasa mcm tu kak.
mdh sgt dihasut.