Monday, August 10, 2009

Nasihat.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Semoga kita sentiasa dalam keadaan bersyukur kepada Allah.

Bersyukur atas dua nikmat yang terbesar iaitu nikmat iman dan Islam.

Setelah sekian lama saya menyepi, saya ingin memberi sedikit 'nasihat'.

Hanya penceritaan benar sahaja sebenarnya.

Dengarlah kisah ini....


Seseorang datang kepada Rasulullah Saw. seraya berkata: "Wahai Rasulullah, berilah aku nasihat."'Rasulullah Saw.bertanya: "Apakah engkau akan mengamalkan jika aku berikan nasihat?"

"Ya wahai Rasulullah."

Tapi kembali Rasulullah Saw. bertanya: "Apakah engkau akan mengamalkan jika aku berikan nasihat?"

"Ya wahai Rasulullah."

Sekali lagi Rasulullah Saw. bertanya: "Apakah engkau akan mengamalkan jika aku berikan nasihat?"

"Ya wahai Rasulullah."

Setelah Rasulullah Saw. berasa tenang dan yakin bahawa orang itu akan mengamalkan nasihatnya, beliau memusatkan perhatian terhadap apa yang hendak beliau nasihatkan, kemudian bersabda:

"Apabila engkau menginginkan sesuatu, renungkanlah. Jika ia baik, lakukanlah, jika buruk tinggalkanlah."

No comments: