Monday, September 24, 2007

Pengalaman Berada di Negara Orang.

Pertama dan utamanya,marilah kita sama-sama memanjatkan rasa kesyukuran kita kepada Allah S.W.T. yang mengizinkan kita untuk menghirup udara yang segar lagi nyaman di dunia yang sementara ini . Bersyukur juga kita kerana dapat beribadah dan bertakwa untuk ad-deenNya iaitu,Islam . Islam adalah satu dan tidak akan bertukar mengikut peredaran zaman . Pada zaman kontemporari ini,kita dapat lihat negara-negara Islam yang kebanyakannya dibawah pemerintahan orang kafir atau pemerintah yang kurang faham dengan ajaran yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w. ini . Dengan adanya pemerintah sebegini,maka terciptalah sistem pemerintahan yang tidak mengikut prinsip-prinsip Islam itu sendiri . Contohnya di negara Turki yang sekarang ini menggunakan sistem sekular . Ini berlaku kerana,pemerintah Turki pada masa dahulu(Mustafa Kamal Attartuk) mengubah segala bentuk pemerintahan yang diamalkan oleh negara Islam kepada negara yang moden sehingga sanggup menukar azan kepada bahasa Turki . Ini amat menyedihkan bagi umat Islam di seluruh dunia yang berpengang teguh kepada ajaran Islam .

Sebenarnya,kita akan membincangkan hal ini pada masa akan datang kerana saya ingin menceritakan sedikit pengalaman saya semasa berada di luar negara . Pada bulan April yang lalu,pejabat sekolah saya telah menerima faks daripada Persatuan Hoki Malaysia(PHM) menyatakan supaya saya menjalani latihan dan sesi pemilihan di Stadium Hoki Bukit Jalil . Saya berasa amat tekejut dan teruja setelah diberitahu tentang tawaran itu . Saya bertolak ke Kuala Lumpur menaiki bas dari stesen bas Kangar dengan tidak ditemani oleh sesiapa . Keesokan harinya,sampailah saya di Pudu Raya yang dipenuhi pelbagai jenis manusia . Apabila saya turun daripada bas ,saya terus menuju ke kedai 7 Eleven untuk membeli roti dan minuman bagi melapik perut . Sambil menunggu kehadiran abang saya dan kawannya untuk mengambil saya, saya duduk di tepi kedai tersebut sambil mengunyah roti gardenia berkrimkan jagung dan menikmati air berperisa kopi yang telah ditinkan .

Setelah menunggu selama 15 minit,saya pun menuju ke Majlis Sukan Negara(MSN) dengan menaiki sebuah kereta Proton Wira yang berwarna merah kepunyaan kawan abang saya . Perjalanan ini mengambil masa agak-agak 25 minit untuk sampai . Tibanya saya di MSN ,saya terus mendaftarkan diri dan diberi tempat penginapan di asrama Sekolah Sukan Bukit Jalil (SSBJ) . Pendek cerita,saya telah dipilih untuk mewakili negara dalam kejohanan 4 negara di Mannheim,Germany .

Saya bersama rakan-rakan sepasukan dan 4 orang pengurusan bertolak dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada pukul 11.55 malam menaiki kapal terbang kepunyaan Malaysian Airlines(MAS) . Perjalanan mengambil masa kira-kira 12 jam untuk mendarat dilapangan terbang Frankfurt iaitu pada pukul 6.45 pagi waktu di German . Walaupun matahari begitu terik,cuaca di Frankfurt agak dingin iaitu dalam 12 darjah Celcius . Setelah selesai urusan mengenai passport,kami terus ke tempat bagasi untuk mengambil barang masing-masing . Di luar lapangan terbang, 4 buah van kepunyaan Kelab Hoki Mannheimer(MHC) telah lama menunggu untuk membawa kami ke sebuah hotel . Setelah 45 minit,kami tiba di Hotel Nestor yang berdekatan dengan sebuah neckar(tasik) . Ia juga dikelilingi dengan ladang-ladang tumbuhan yaang menhijau . Kami kemudiannya diberi 14 buah bilik untuk penginapan selama 12 hari dengan setiap bilik dibahagikan kepada 2 orang .

Selepas merehatkan badan setelah 13 jam perjalanan , kami kemudiannya bertolak ke padang hoki di Kelab Hoki Mannheimer untuk menjalani latihan . Pada mulanya saya berasa begitu semangat kerana pertama kalinya saya dapat bermain hoki di negara orang . Namun begitu,semangat saya semakin kurang kerana kerongkong saya berasa begitu kering disebabkan cuaca yang dingin . Saya serta rakan-rakan saya terpaksa meminum air sebanyak empat kali sewaktu latihan . Setelah hampir 3 hari saya menjalani latihan,barulah saya dapat menyesuaikan diri dengan cuaca . Perlawanan persahabatan atau friendly match dengan Kelab Hoki Mannheimer berlangsung pada hari yang ke-4 . Perlawanan ini berpihak kepada pasukan Malaysia dengan kemenangan 3-1 . Seterusnya pada hari yang ke-5,kami melakukan perlawanan persahabatan dengan wakil negeri di sana dengan kemenangan 2-1 . Selepas itu,perlawanan dengan pasukan hoki Germany diadakan setelah seminggu kami berada di sana . Perlawanan ini agak seimbang dengan keputusan seri1-1 .

Hari yang telah ditunggu-tunggu telah tiba,perlawanan diantara 4 pasukan iaitu,Germany,Nederland(Belanda),Belgium dan Malaysia akan berlangsung . Perlawanan pertama bagi pasukan Malaysia ialah pada hari yang ke-9 dengan bertemu pasukan dari Nederland . Ianya berlangsung pada pukul 1.00 petang . Perlawanan ini berlangsung dengan begitu sengit dengan kedua-dua belah pihak membuat serangan bertubi-tubi ke arah gol lawan masing-masing . Pasukan Malaysia membuat gol pada awal minit separuh masa pertama dengan jaringan yang cantik oleh Muhammad Sabri bin Mohamed . Namun begitu,jaringan awal pasukan Malaysia tidak mematahkan semangat juang pasukan dari Nederland itu apabila mereka memenangi perlawanan tersebut dengan keputusan 2-1 . Perlawanan ini menyaksikan kedua-dua pengadil perlawanan begitu menonjol untuk berat sebelah kepada pasukan Nederland .

Pada hari yang berikutnya,kami bertemu dengan pasukan tuan rumah iaitu,Germany . Perlawanan ini memang memihak kepada Germany dengan kemenangan besar ke atas Malaysia dengan keputusan 6-1 . Saya langsung tidak berasa begitu sedih kerana ini adalah satu pengalaman dan mengajar kita bahawa kita harus berlatih dengan lebih bersungguh-sungguh . Untuk pengetahuan para pembaca sekalian,pasukan Malaysia hanya menjalani latihan selama 13 belas hari . Mungkin faktor inilah yang membuatkan pasukan Malaysia tidak begitu mantap . Pada hari yang terakhir untuk perlawanan,kami berjumpa dengan pasukan dari Belgium . Perlawanan ini memang menjadi tumpuan sehinggakan pelajar-pelajar Malaysia dari universiti di sana sanggup datang melihat perlawanan ini walaupun jarak tempat dari universiti agak jauh . Pasukan Malaysia turun dengan penuh semangat untuk bermain bermati-matian . Hasilnya berbaloi apabila Malaysia seri 1-1 . Walaupun pasukan Belgium menjaringkan gol pendahuluan,namun ia tidak mematahkan langsung semangat pasukan Malaysia untuk berlawan . Gol Malaysia dijaringkan oleh Mohd. Ezwan Esa pada minit-minit terakhir perlawanan .

Setelah selesai perlawanan menentang pasukan Belgium ,kami pulang kembali ke tempat penginapan untuk berehat dan membuat persiapan bagi jamuan makan malam . Walaupun saya tidak begitu pandai bercakap bahasa Inggeris , saya dapat juga berkenalan dengan beberapa rakan dari Germany kerana mereka juga tidaklah begitu fasih berbahasa Inggeris . Saya sering berbual dengan goalkeeper Germany iaitu,Walzholz Julian . Oleh itu,jika saya membuat kesilapan bercakap dalam bahasa Inggeris semasa berbual dengan mereka,saya tidak akan berasa malu kerana mereka juga tidak tahu apa yang saya katakan . Sebelum pulang ke hotel,kami menangkap gambar bersama pasukan yang lain . Gambar ini sebagai kenangan untuk masa yang akan datang .

Pada hari yang ke-10,barulah saya berpeluang untuk melihat suasana di Heidelberg bersama-sama pasukan dan pengurusan saya . Kami dibawa melawati istana lama yang berada di atas bukit dengan menaiki bas yang baru siap 4 hari sebelum kami menaikinya . Berada di atas istana itu memang sejuk sebab masa itu hujan . Saya melihat segala-galanya yang ada di istana itu . Bagi saya,peluang sebegini tidak boleh dilepaskan kerana inilah kali pertama saya menjejak kaki di negara Eropah . Selepas itu,kami di bawa ke tempat membeli cenderamata untuk di bawa pulang ke Malaysia . Saya melihat banyak kedai-kedai makan di tempat itu milik orang Turki . Sementara menunggu pengurus membeli kebab di kedai Turki,saya dan kawan-kawan saya sempat lagi untuk menangkap gambar . Selepas selesai membeli-belah,pada pukul 1.00 petang kami dibawa ke kilang hoki T.K . Kilang ini tidaklah begitu besar dan tidaklah begitu kecil tetapi sangat kemas . Saya hanya membeli beberapa helai baju yang berharga 5 Euro (€) setiap satu,sepasang kasut yang berharga 20 € dan keychain sebagai kenangan .

Kami pulang ke hotel agak lewat sikit iaitu pada pukul 8.30 malam kerana makan malam di sebuah restoran melayu berdekatan dengan Stadium Sv Waldhof Mannheimer . Di stadium inilah saya melihat perlawanan bola sepak diantara Bayern Munich dan Sv Waldhof Mannheimer 07 . Tidaklah begitu best tetapi lebih menarik berbanding perlawanan bola sepak di Malaysia . Pada malam yang terakhir berada di sana,saya membuat persiapan barang-barang untuk di bawa balik ke Malaysia . Keesokan harinya,selepas sarapan pagi di bilik makan hotel,kami pun bertolak ke Lapangan Terbang Frankfurt untuk pulang ke Malaysia . Sebelum naik ke dalam kapal terbang,kami bersalam-salaman dengan pemandu-pemandu van yang sentiasa ceria sepanjang kami berada di Germany . Tepat pada pukul 12.55 tengah hari,bertolaklah kami semula ke negara asal . Sepanjang saya berada di atas kapal terbang,boleh dikatakan saya banyak memberikan ruang kepada minda saya untuk berehat iaitu tidur . Pada pukul 6.40 pagi waktu Malaysia , kapal terbang MAS telah pun kembali di tempat kelahirannya di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur(KLIA) . Saya berasa amat bersyukur kepada Alllah S.WT. kerana selamat sampai kembali ke tanah air yang dicintai ini . Kekalahan yang dialami sewaktu berlawan dengan Nederland dan Germany merupakan satu inspirasi kepada setiap individu untuk maju kehadapan dan juga sebagai satu pengalaman dalam proses untuk pembelajaran di peringkat antarabangsa . Inilah satu kenangan manis yang tidak akan saya lupakan sehingga Allah S.W.T. menarik nyawa saya untuk kembali kepada-Nya . Setakat ini saja yang dapat saya ceritakan . Sekian . Terima Kasih pembaca yang sudi membaca secebis kenangan yang tidak seberapa ini.

FaizRodzi said...

gila r..
rjin ang mengarang..
pa pown..
itulah antara kenangan paling manis dlm hidup aku..

atifgazali@gmail.com said...

xla rjin sgt..
sja ja wat..
mlas gla..
bkn stakat knangan manis ja..
knangan yg xbrapa nk elok da jgk..